Goto del Maesto

In Museum Hedendaagse Glaskunst te Vledder staan ingedeukte glazen. Waar is dat nou goed voor?

Als glasblazers  ’s morgens met hun werk starten, beginnen ze niet direkt met grootse glas-unica of de produktie van die dag. Er wordt eerst een proefglas gemaakt om de technieken en kleurcombinaties die die dag gebruikt moeten worden uit te testen. En om te kijken of de oven op de juiste temperatuur is.

Omdat het alleen maar een test is krijgen die glazen soms  de meest krankzinnige vormen en kleuren. Ook maken ze er vaak wat grappigs van, zelfs glazen met een neus! (Foto’s kunnen getoond worden). Én ze deuken de glazen in. Waarom doen ze dat?

De glazen worden ter afkoeling op een tafel gezet en niét in de afkoelovens gezet. Blijven de glazen heel, dan weten ze dat ze met de gebruikte kleurcombinaties en technieken die dag kunnen gaan werken.

De werkers dronken dan uit de glazen. Dan snap je ook waarom de glazen ingedeukt zijn. Het is loeiheet in de glasblazerij en de vingers zijn bezweet. Zo hebben ze meer grip op het glas!

Als de maestro het glas over zijn schouder gooide was de werkdag officieel gestart. Tot een paar toeristen riepen ‘Niet weggooien, die willen wij wel kopen’. En nu is het een verzamelaarsitemGoto del Maestro, het kopje van de meester. (Meervoud Goti)

Periode
1950 tot heden
DOOR
DATUM
VERHALEN (0)